Jumaat, 17 Julai 2009

KONSEP NEGARA KOTA(SEJARAH 1 STPM)

Konsep Negara Kota

Negara kota berasal daripada perkataan Greek iaitu acropolis yang membawa maksud sebidang tanah, sekumpulan bangunan atau satu perlembagaan. Sistem pemerintahannya berasaskan beberapa unit politik dan agama. Kemunculan negara kota juga dikaitkan dengan kewujudan pelbagai kemudahan seperti struktur bangunan iaitu istana, kuil dan tembok pertahanan. Selain itu terdapat juga sistem perparitan dan sebagainya. Penduduk sesebuah negara kota terdiri daripada satu keluarga atau kaum yang dianggap sebagai warganegara.

Ahli falsafah Yunani, Aristotle berpendapat bahawa negara kota ini muncul dan berkembang secara evolusi iaitu dari petempatan yang diasaskan oleh keluarga berkembang menjadi kampung, bandar dan akhirnya menjadi negara kota.

Negara kota juga bermaksud suatu komuniti manusia yang sedar tentang perjuangan kepentingan bersama dan pencapaian objektif-objektif bersama. Kesedaran menghasilkan unsur penyatuan dan perpaduan ahli-ahli komuniti yang masih mengekalkan sikap kedaerahan. Nilai semangat kebebasan, kemerdekaan dan autonomi tempatan dipuji tinggi dan sentiasa dipertahankan. Maka jarang wujud proses penggabungan kepada suatu unit politik yang lebih besar daripada negara kota. Jadi peperangan antara negara kota adalh satu perkara biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan